Tässä blogiartikkelissa tarkastelen responsiivisten sivujen välttämättömyyttä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Maailma on muuttunut ja muuttuu kokoajan. Kehityksen rattaat pyörivät yhä kovempaa vauhtia. Ja vauhti vain kiihtyy, kiihtyy ja kiihtyy. Ihmisetkin käyttävät internetiä tänä päivänä yhä useammin älypuhelimilla ja tableteilla. Ja ovat tehneet sitä jo riittävän pitkän aikaa. Haut tehdään pääasiassa matkapuhelimilla. Nyt kun me alamme miettimään tätä asiaa, niin voimme huomata sellaisen hyvin yksinkertaisen asian, että yritysten kotisivujen on oltava responsiivisia, jotta ne toimisivat saumattomasti kaikilla laitteilla, tarjotakseen juuri sen parhaimman käyttäjäkokemuksen sille surffailijalle, joka joko löytää sivustolle tai vaikkapa nyt sitten pelkästään eksyy. Tänä päivänähän tämä responsiivisuus tuntuu aivan arkiselta asialta, mutta se ei sitä vieläkään kaikille ole. Ja voin perustaa tämän väitteeni puhtaasti kentältä saamiini havaintoihin.
Responsiiviset sivut ja hakukoneoptimointi
Monet asiakkaat eivät nimittäin vieläkään täysin ymmärrä responsiivisten kotisivujen tärkeyttä. He saattavat ajatella, että heidän vanha, kivikautinen verkkosivustonsa riittää, tai että responsiivisten sivujen rakentaminen on liian kallista. Paras kommentti jonka olen saanut joitain vuosia sitten oli sellainen, jossa asiakkaani totesi, että hänen asiakkaansa eivät käytä matkapuhelinta internetin selaamiseen. Ja elimme juurikin älypuhelinten maailmassa.
Tähän hieman historiaa tai voisiko tämä olla jo arkeologiaakin, kun me bittien maailmassa elämme? Nimittäin Google on jo riittävän pitkään painottanut sivujen responsiivisuutta hakukoneoptimoinnissa. Jo vuonna 2015 Google ilmoitti, että se alkaisi suosia responsiivisia verkkosivustoja mobiilihauissa. Ja näin se myös alkoi tekemään. Yksinkertaisesti tämä tarkoitti sitä, että responsiiviset sivustot alkoivat näkyä hakutulosten kärjessä, kun ihmiset tekivät hakuja älypuhelimilla ja tableteilla.
Responsiiviset sivut tarjoavat myös muita SEO-etuja:
Parantunut käyttäjäkokemus: Responsiiviset sivut latautuvat nopeasti ja niillä on helppoa navigoida kaikilla laitteilla. Tämä johtaa siihen, että ihmiset alkavat viettämään enemmän aikaa sivustollasi ja tekevät todennäköisemmin ostoksia tai ottavat yhteyttä yritykseesi.
Pienempi poistumisprosentti: Jos käyttäjä ei voi käyttää verkkosivustoasi helposti älypuhelimellaan tai tabletillaan, hän todennäköisesti poistuu sivustolta. Itse en ainakaan jaksa selata sellaista sivua ensimmäistä sivua pidempään, joka ei ole responsiivinen. Äkkiä pois. Responsiiviset sivut vähentävätkin poistumisprosenttia ja pitävät ne potentiaaliset asiakkaat tai yleisön sivustollasi pidempään.
Parempi indeksointi: Googlelle on helpompaa indeksoida responsiivisia verkkosivustoja, koska niillä on vain yksi URL-osoite kaikille laitteille. Ei tarvita erillistä sivustoa mobiililaitteille ja pöytäkoneille.
Voipi olla turhaa toistoa, mutta responsiiviset kotisivut eivät ole enää vain pelkkä vaihtoehto, vaan välttämättömyys kaikille yrityksille, jotka haluavat menestyä verkossa. Ne parantavat käyttäjäkokemusta, lisäävät konversioita ja parantavat hakukoneoptimointia. Ja jos sinulla ei vieläkään ole responsiivista verkkosivustoa, niin nyt on aika tehdä se. Ja kaupallisena tiedotteena, Mainosforce palvelee.
Ja pikku vinkki aivan loppuun:
Voit testata verkkosivustosi responsiivisuutta Google Mobile-Friendly Test -työkalulla.
Jos SEO-asiat kiinnostavat sinua enemmänkin, niin pintaraapaisua niihin saat, kun lukaiset lisää artikkeleitani. Vaikkapa mikä se robots.txt oikein on? Tai mitä se hakukoneoptimointi yleensäkin on tai vaikkapa mikä se sivustokartta sitten on?